Goosebumps - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Christian Kuijpers - WaarBenJij.nu Goosebumps - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Christian Kuijpers - WaarBenJij.nu

Goosebumps

Door: Christian

Blijf op de hoogte en volg Christian

08 Oktober 2014 | Australië, Airlie Beach

Goose bumps oftewel kippenvel. Toen ik als een van de eerste op Whitehaven Beach arriveerde, een paar dagen geleden, had ik het. Niet omdat ik het koud had, niet omdat ik naar een goed nummer luisterde maar omdat ik iets zag wat zo ongelofelijk, haast onbeschrijfelijk, mooi was!

The Whitehaven Beach is een strand op een van de Whitsunday eilanden, een archipel ten oosten van Airlie Beach (Queensland). Toen ik grofweg een week geleden arriveerde in Airlie Beach had ik nog niks geboekt. Een ding was wel zeker ik zou en moest de Withsundays bezoeken. Een simpele Google zoekopdracht naar de Withsundays laat al snel zien waarom (zie ook foto links<<). De Withsundays staan eigenlijk voornamelijk bekend om de Whitehaven Beach. Een van de top 3 stranden ter wereld! Tijdens mijn trip was ik al verschillende backbackers tegen gekomen die allen niks anders dan lyrisch waren over dit strand. De verwachtingen waren vooraf dus al hoog. Eenmaal aangekomen in Airlie Beach boekte ik een zeiltrip van 2 dagen & nachten. Na een paar gezellige dagen in Airlie Beach begon mijn trip naar de Withsundays. Ik zat samen met ongeveer 25 andere backbackers op een zeilboot. De eerste dag bestond hoofdzakelijk uit varen naar een baai aan de andere kant van de Whitehaven Beach, waar we de nacht door zouden brengen. Na een mooie zonsondergang en verschillende schildpadden lucht te zien happen zijn we op een christelijk tijdstip naar bed gegaan. Niet alleen omdat iedereen moe was van de trip maar ook omdat we de volgende dag alweer om 6 uur eruit moesten. De volgende ochtend vertrokken we in kleine bootjes naar het eiland. Ik zat samen met 6 anderen in het eerste bootje. Na een korte wandeling van zo'n 8 minuten kwamen we als eerste op de Whitehaven Beach aan. Ondanks dat het tij nog steeds hoog was, was het een prachtig gezicht. Ik heb heel wat stranden in mijn leven gezien maar nog nooit zoiets als dit. Het zand was spierwit, waardoor het niet warm werd (maar waardoor het wel al het zonlicht reflecteerde en ik aan het einde van de dag een beetje verbrand was) en voelde bijna poederig aan. Bij elke stap verdwenen je voeten een stuk de grond in, een heerlijk gevoel! Dit in combinatie met het kraakheldere water zorgde voor een prachtig beeld. Na een half uur van enorm veel foto's maken besloten we onze 'stingersuits' aan te trekken en een stukje te gaan zwemmen. De roggen, die ons omringde en soms vrij dichtbij kwamen, maakte de ervaring alleen maar mooier. Na een paar uur op het strand te hebben gespendeerd zijn we naar de 'look-out' gelopen. Vanaf hier had je een perfect uitzicht op het strand. Het tij was gekeerd en het water was inmiddels al een paar meter gedaald. Dit zorgde dat er meer strand zichtbaar werd en het eigenlijk alleen maar mooier werd. Het was alsof je naar een gephotoshopt beeld aan het kijken was, onwerkelijk mooi! In de verte zag je in het heldere water zelfs nog roggen zwemmen. Na een uur of 3 a 4 op de Whitehaven Beach te hebben gespendeerd gingen we, allen zwaar onder de indruk, weer terug naar ons zeilboot en vertrokken we naar de volgende baai waar we zouden gaan snorkelen. Ik zal later nog een aantal foto's uploaden. Prachtige foto's maar ze komen niet eens dicht bij de werkelijke schoonheid.

Zoals je wel kunt lezen was ik nogal onder de indruk van the Whitehaven Beach. Het is denk ik een kleine twee weken geleden dat ik mijn laatste verslag heb geschreven en ik heb natuurlijk nog veel meer ondernomen dan alleen dit prachtige strand te bezoeken. Tijdens mijn trip naar de Whitsundays heb ik bijvoorbeeld ook een aantal keer gesnorkeld in het rif en een aantal schildpadden gezien. Het blijven mooie beesten, sommige waren helemaal niet schuw en kon je gemakkelijk aanraken. Voordat ik naar Airlie Beach ging heb ik ook nog een tussenstop gemaakt in Townsville en Magnetic Island. Townsville was niks speciaals maar Magnetic Island was wel een mooi eiland. Het hostel waar ik in verbleef leek meer op een resort dan op een hostel en op het eiland heb ik verschillende wilde rock wallabies en koala's gezien (kan ook weer van m'n lijstje af). Wat eigenlijk ook wel leuk was, was het kijken van de NRL final in een café vol met locals. NRL league kun je zien als de eredivisie van het rugby hier in Australie. Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik vooraf niet zo heel veel van rugby afwist. Gelukkig zat er een Australische vrouw naast me die me alles kon uitleggen (jup een vrouw die een man de regels van een 'mannensport' uitlegt, das ook een keer wat anders...) Maar ik kan je vertellen dat het eigenlijk een heel vermakelijke sport is om naar te kijken. Ik snap nu ook wel een beetje waarom ze het Europese voetbal hier over het algemeen een beetje voor watjes vinden (ik heb al verschillende discussies met Australiers hierover gevoerd). Hetgeen wat me trouwens ook opvalt is dat Australie een sportgek land is. In vrijwel elke café staan savonds tvs met rugby, AFL of een andere sport aan en als je dan de stadiums bekijkt die zijn echt immens voor een land met zo'n 22 miljoen inwoners. Het is hier trouwens ook heel normaal om buiten te gaan fitnessen. Als je in Nederland ergens buiten zou gaan opdrukken zouden ze je alleen maar raar aankijken.

Eigenlijk is er zoveel waar ik over kan schrijven, elke dag gebeurd er wel iets bijzonders. Helaas moet ik nu stoppen met schrijven want mijn tijd op deze computer is bijna voorbij. Het backpacken en het leven van dag tot dag bevalt me in ieder geval meer dan goed. Het is een heerlijk gevoel om in vrijheid te leven, je van niets of niemand afhankelijk bent en helemaal je eigen keuzes kunt maken. Gewoon naar een stad of dorp te vertrekken, kijken of je het leuk vindt en zoniet naar de volgende stop te gaan. Je ontmoet ook iedere dag weer nieuwe leuke mensen uit verschillende landen over de hele wereld (wel heel erg veel Duitsers hier trouwens). Grappig ook om telkens weer te worden geconfronteerd met de reputatie die wij Nederlanders in het buitenland hebben. Als je verteld waar je vandaan komt kent iedereen Amsterdam, the Red light district en ons drugsbeleid, maar veel verder dan dat komt het vaak niet.

Met deze laatste woorden ga ik maar eens afsluiten en denk ik dat ik het strand hier in Agnes Water maar eens op ga opzoeken. Ik denk dat ik morgen wat surflessen ga nemen. Hoor van iedereen dat het enorm vermoeiend en moeilijk is maar ben benieuwd of het me bevalt. Misschien ben ik stiekem wel een natuurtalent, wie weet ;)

  • 08 Oktober 2014 - 06:05

    Marcella:

    Leuk verslag, ik kwam je profiel toevallig tegen nadat ik zelf een verslag had geplaatst. Ik ben vorig jaar naar Australië geweest en daar in een jaartje het een en ander gezien. Echt fantastisch het backpacker leventje.

    The world is a book and those who don't travel read only one page.

    Enjoy ;)!

  • 08 Oktober 2014 - 09:38

    Cecile:

    Ze zijn mad keen sports fans. Luckily in my li e of business ;) geniet er van zolang het geld er is :p you'll love everything that is still to come ^^

  • 08 Oktober 2014 - 16:01

    Wilhelmien:

    Gaaf Christian, echt gaaf! Ik kan de passie voelen als ik je verslag lees..................de foto op facebook van dat strand.....zo mooi!! Je kan niet alles aan ons delen maar hou je voor jezelf ook 'n dagboek bij??? Doen joh is later waardevol om dingen in je herinnering terug te laten komen! Met dat strand in gedachten zeg ik: Aloha, geniet en kijk uit met surfen!! Tot 't volgend leesmoment, groetjes van ons!

  • 10 Oktober 2014 - 08:10

    Dennis Van De Laar:

    Hey Chris, heerlijk wakker worden in de trein met lezen van de wonderlijke avonturen die je daar beleefd! Natuurlijk is het in echt nog veel mooier dan op de plaatjes en de plaatjes van de mooie natuur en the beach zijn al zo mooi, have fun down under see ya

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Airlie Beach

Christian

Begin september vlieg ik naar Brisbane. Daar zal ik aan mijn reis beginnen door Australië, Nieuw Zeeland en Indonesië.

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 10121

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 30 November -0001

Australië, Nieuw Zeeland en Indonesië

Landen bezocht: